STREFA NAUCZYCIELA

Aby zachęcić wszystkich do takich działań postanowiliśmy napisać kilka rad, jak najlepiej i najbezpieczniej podejść do organizacji warsztatów kulinarnych online dla uczniów.

Zaangażowanie rodziców

Przy zajęciach online związanych z gotowaniem w żaden sposób tego nie unikniemy.

Na początku możemy zapytać rodziców czy chcieliby, aby takie warsztaty online zorganizować dla dzieci. Można od razu wysłać im zgody na udział dziecka w warsztacie online, aby mieli wgląd w to, z czym to się wiąże.

POBIERZ ZGODĘ NA UDZIAŁ W WARSZTATACH ONLINE

Zadbaj o to by rodzice zadeklarowali obecność osoby dorosłej w pobliżu ucznia, który bierze udział w zajęciach kulinarnych realizowanych online. Taka osoba powinna czuwać nad bezpieczeństwem ucznia i w przypadku potrzeby wykonania zadania, które może nieść ryzyko poparzenia, poważnego skaleczenia asystować dziecku.

Przed planowanymi zajęciami wyślij rodzicom listę produktów spożywczych, w które powinien być wyposażony uczeń przed przystąpieniem do zajęć. Weź pod uwagę możliwości finansowe oraz alergie uczniów. W miarę możliwości bardzo szczegółowo opisz produkty na liście, nie pozostawiając wątpliwości.

Im jaśniej przekażesz informację, tym im będzie łatwiej przygotować produkty do zajęć a ty unikniesz wpadek wynikających z nieporozumień

Jogurt -> napisz jogurt naturalny, małe opakowanie 150 ml

Chleb -> napisz jedna kromka razowego chleba lub bułka

Musisz upewnić się czy uczniowie posiadają w domach sprzęt, który chcesz, aby został wykorzystany na zajęciach. Warto zatem przygotować również listę sprzętu, którą wraz z listą produktów spożywczych należy wysłać rodzicom.

Co może się przydać uczestnikowi warsztatów online?

  •  Deska do krojenia
  • Nóż do drugiego dania
  • Ściereczka
  • Miseczka
  • Dwie łyżki stołowe
  • Obieraczka
  • Tarka
  • Mikser z minirozdrabinaczem (pamiętaj aby używać go pod kontrolą rodzica)
  • Awaryjny plaster

Biorąc pod uwagę powyższe, gdy już postanowisz rozpocząć przygodę z gotowaniem online zaproś nie tylko dzieci, ale rodziców. Wyślij im pełną informację o planowanych zajęciach opisz co będziecie robić, jakie produkty i sprzęty będą potrzebne i poproś o wsparcie.  Poproś by pomogli dziecku w przygotowaniu stanowiska do pracy podczas warsztatów i zwróć uwagę na elementy w których rodzic będzie potrzebny uczniowi.

Z naszego doświadczenia wynika, że rodzice bardzo entuzjastycznie podchodzą do takich propozycji!

Jak wybrać temat na warsztat kulinarny online

W zależności od zaawansowania i wieku grupy dzieci, dla której prowadzimy warsztaty wybierzmy tematy w miarę łatwe i bezpieczne., gdzie jak najwięcej czynności dziecko może wykonać samodzielnie. Generalnie stosujemy zasadę ograniczonego zaufania. Wybieramy tematy, które nie wiążą się z użyciem wrzątku, piekarnika czy gotowania.

Wprawdzie staramy się zapewnić sobie obecność rodzica obok dziecka, poprzez zgodę, którą wysłaliśmy do opiekunów, ale traktujmy to raczej jako asystę dorosłego (np. do włączenia miksera, włożenia pierników do pieca i wyjęcia ich) niż jako formę warsztatów rodzinnych. Pamiętajmy, że nauczyciel przez kamerę z całą klasą uczniów nie jest w stanie kontrolować na 100% czy każdy jest bezpieczny i dobrze trzyma nóż.

Dlatego jeśli potrzebujemy, aby dzieci miały przygotowaną wcześniej upieczonego buraka lub roztopione masło poprośmy, o taką formę przygotowania ich na zajęcia we wcześniejszym kontakcie z rodzicem.

Najlepiej wybrać jednak temat zajęć i danie, które pozwoli uczniom poczuć, że są małymi kucharzami i że działają w kuchni, ale nie angażują rodziców w znacznym stopniu. Ale nie ma też co się obawiać „bezpieczniejszych” tematów mamy bardzo dużo.

Warsztat pracy nauczyciela

Każdy nauczyciel jest już przyzwyczajony do mówienia do dzieci przy użyciu komputera, kamery i mikrofonu. Gotowanie do ekranu może być na początku nowością, ale zapewniamy, poza tym, że tempo pracy jest troszkę inne wszystko jest podobnie.

Nauczyciel prowadzący zajęcia kulinarne musi być przygotowany dokładnie tak samo jak uczeń- mieć pod ręką wszystkie niezbędne sprzęty i produkty spożywcze. Podczas zajęć pokazujesz uczniom jak wykonać poszczególne czynności więc bez prawdziwego gotowania ani rusz!

Podczas warsztatu można, jeśli to możliwe, ustawić sobie komputer na lekkim podwyższeniu tak aby móc skierować kamerę na swój blat. Starajmy się w każdym razie, pokazywać dzieciom zarówno składniki, jak i to, co z nimi robimy.

Przebieg zajęć, czyli jak powinny wyglądać zajęcia krok po kroku

 I. SPRAWDZENIE OBECNOŚCI DZIECI I ICH BEZPIECZEŃSTWA

Dobrze dobrany temat zajęć oraz deklaracja rodzica wyrażona na zgodzie oraz jego obecność powinny ograniczyć ryzyko wypadku. Warto jednak z dziećmi przed warsztatem zrobić rundę sprawdzającą: każdym uczeń wyczytywany przez nauczyciela włącza kamerę i potwierdza, że w pobliżu jest ktoś dorosły. Przy okazji możecie zobaczyć, jak wygląda przygotowane stanowisko do pracy.

II. SPRAWDZENIE CZY DZIECI POSIADAJĄ SKŁADNIKI I SPRZĘT

Warto przypomnieć dzieciom, o tym jakie zasady higieniczne i bezpieczeństwa obowiązują w kuchni. Zaprosić je do umycia rąk.

Następnie wymieńcie wszystkie elementy niezbędne do pracy, które uczestnicy powinni mieć w pobliżu. Pokazujcie do ekranu poszczególne składniki i proście, aby dzieci potwierdzały, że je mają lub również pokazywały swoje składniki od ekranu.

Omawiając sprzęt zwróćcie jeszcze raz uwagę na ten, którego dzieciom nie wolno używać samodzielnie, lub jeszcze raz omówcie zasady pracy z nożem- pokażcie z której strony jest ostry, jak się nim posługiwać.

III.  PRZYGOTOWYWANIE DANIA

Następnie wyjaśnijcie, co dziś przygotujecie, ale nie przekazujcie uczniom całego przepisu od razu.

Podzielcie przygotowanie dania na etapy i pracujcie etapami. Pokazujcie, jak wykonać poszczególne zadanie a następnie obserwujcie jak uczniowie je wykonują. Gdy wszyscy skończą wykonywać jeden etap, dopiero wtedy przejdźcie do następnego. Pozwoli wam to zachować poczucie kontroli nad grupą.

A bystrzaków, którzy skończą wcześniej możecie poprosić, aby wsparli Was w obserwowaniu tego jak dane zadanie wykonują koledzy i udzielali im sugestii lub rad.

Poprośmy też dzieci o to, aby pokazywały nam swoje przygotowane składniki do kamery i poszczególne etapy przygotowań.

IV. WSPÓLNA DEGUSTACJA

Na koniec warsztatu wszyscy niech życzą sobie smacznego i zróbcie Printscreen ekranu na pamiątkę tych dziwnych czasów.

Bawcie się dobrze i prześlijcie nam relację!

Strefa nauczyciela